A szervószivattyú egy rendkívül fontos komponens a modern gépjárművek kormányrendszerében, különösen azokban, amelyek fogasléces mechanizmussal rendelkeznek. A szervószivattyú szerepe az, hogy hidraulikus nyomást biztosítson a kormánymű számára, amely megkönnyíti a jármű irányítását – Kormánymű Szerviz honlapján olvasható még több ötlet. Amikor a vezető elfordítja a kormányt, a szervószivattyú által létrehozott nyomás segít abban, hogy a kerekek könnyedén és gyorsan reagáljanak a vezető szándékára. Ez különösen fontos nagyobb sebességnél vagy parkolásnál, amikor a jármű manőverezhetősége kritikus tényező.
A fogasléces kormányművek egyik előnye, hogy közvetlenebb kapcsolatot biztosítanak a kormány és az úttest között, mint más rendszerek. A szervószivattyú ebben az összefüggésben kulcsszerepet játszik, mivel lehetővé teszi, hogy a sofőr kevesebb erőfeszítéssel forgassa el a kormányt. Ez nemcsak kényelmesebbé teszi a vezetést, hanem növeli is annak biztonságát hiszen a vezető gyorsabban és pontosabban tud reagálni az úton felmerülő helyzetekre. Az utastér komfortja is növekszik ezzel, hiszen kevésbé fárasztó hosszabb utazások során folyamatosan korrigálni az autó irányát.
A hidraulikus rendszerek alapvetően a folyadékok mozgásán alapulnak és ezen keresztül fejtenek ki erőt. A szervószivattyú hidraulikus rendszerének lényege, hogy egy szivattyú segítségével nyomást generáljon egy speciális folyadékban. Ez a folyadék aztán továbbítódik a kormányműhöz vagy más kapcsolódó mechanizmusokhoz. A hidraulikus nyomás alatt álló rendszer hatékonyabbá és könnyebben kezelhetővé teszi az autó irányítását. Emellett ezek a rendszerek gyakran együttműködnek más járműrendszerekkel is, például az automata váltókkal és a fékrendszerekkel.
Az automata váltók elterjedése kapcsán megfigyelhető volt egyfajta párhuzamosság a szervórendszerek fejlődésével. Mindkét technológia célja ugyanis az volt, hogy egyszerűbbé tegye az autó vezetését és csökkentse azt az erőkifejtést, amit a járművezetőknek kell alkalmazniuk. Az automata váltók megszüntetik azt az igényt, hogy manuálisan váltsunk sebességet menet közben, hasonlóképpen működik a szervószivattyú is, automatikusan biztosítja azt az extra erőt minden alkalommal, amikor szükség van rá.
A fékrendszer tekintetében is találkozhatunk hasonló hidraulikus megoldásokkal. Sok modern gépjármű használ olyan fékrendszereket, amelyekben hidraulika segíti elő azt, hogy kisebb erőfeszítéssel lehessen érvényesíteni nagyobb fékerőt. Ebben az értelemben tehát mind a kormányzás, mind pedig a fékezés terén ugyanazok az alapelvek dominálnak, vagyis minimális emberi beavatkozással a maximális hatékonyság elérése.
Az utastér kényelmét jelentősen befolyásolja az is, ahogyan ezeket a rendszereket hangolják be. Egy jól megtervezett szervószivattyú rendszer sima és csendes működést biztosít anélkül, hogy zavaró zajokat keltene vagy vibrációt okozna. Az ilyen típusú kényelmi funkciók teszik lehetővé azt is, hogy hosszabb utak során se váljon fárasztóvá az autó vezetése.
Mindemellett fontos megemlíteni azt is, hogy mint minden mechanikai rendszer esetében, itt is szükség van időszakos karbantartásra és ellenőrzésre. A szervószivattyúk esetében ez különösen fontos lehet azért is, mert ha meghibásodik vagy leáll ez a rendszer menet közben, például folyadékszivárgás miatt, akkor jelentős mértékben megnövekedhet annak a valószínűsége, hogy baleset következik be. Éppen ezért ajánlott rendszeresen ellenőriztetni ezt az alkatrészt egy szakemberrel.
Amennyiben bármi probléma merülne fel ezzel kapcsolatban, például furcsa hangok hallatszanak forduláskor vagy nehezebbé válik tekerni a kormányt, akkor érdemes minél hamarabb szakemberhez fordulni annak érdekében, hogy megelőzzük a komolyabb károk kialakulását, illetve elkerüljük a biztonsági kockázatok fellépését. Láthatjuk tehát, hogy milyen sokféle módon járul hozzá egy ilyen aprónak tűnő alkatrész ahhoz, hogy minden nap biztonságosan és jól kontrollált módon közlekedhessünk az autóinkkal.